Lutein i zeaksantin – zašto?
02. 09. 2021

Lutein i zeaksantin: izuzetni dodaci prehrani u borbi protiv degenerativnih bolesti očiju

Ne trebamo naglašavati koliko je važna zdrava prehrana za zdravlje cijelog tijela, pa tako i za oči. Uspijete li pojesti pet preporučenih porcija voća i povrća na dan? Ako u obroke svjesno uključujete voće i povrće, sigurni smo da konzumirate lutein i zeaksantin.

Pobliže ćemo objasniti, lutein i zeaksantin su pigmenti karotenoidi koji su prisutni u brojnom bilju i vrlo su važni za zdravlje očiju. Povezani su sa smanjenim rizikom od nastanka senilne degeneracije makule – degenerativne očne bolesti koja je glavni uzrok za gubitak vida kod osoba starijih od 50 godina. U kojoj se hrani nalaze i konzumirate li dovoljnu količinu? Nastavite čitati kako biste saznali pojedinosti. 

lutein i zeaksantin u prehrani
Lutein i zeaksantin: namirnice koje sadrže najviše ovih pigmenata.

O luteinu i zeaksantinu i njihovoj ulozi kod očuvanja zdravlja očiju

Lutein i zeaksantin se nalaze u brojnim biljkama i daju im žutu boju. Velika koncentracija je u slatkom kukuruzu, zelenom lisnatom povrću (npr. špinatu i kelju). U crijevima se apsorbiraju iz tih namirnica i prelaze u krvotok. Zatim se nakupljaju u mrežnici – sloju na zadnjem dijelu oka koji je osjetljiv na svjetlost. Nalaze se posebno na malom dijelu mrežnice koji je odgovoran za centralni vid, odnosno u makuli, tj. žutoj pjegi (koja je žute boje upravo zbog ova dva pigmenta).

Lutein i zeaksantin služe kao prirodna zaštita makule od sunčeve svjetlosti jer njihov pigment filtrira plavu svjetlost, slično kao sunčane naočale. Osim toga, štite i od oksidansa koji su odgovorni za proces starenja jer uzrokuju propadanje stanica i mogu uzrokovati nastanak makularne degeneracije. 

žuta pjega u oku
Lutein i zeaksantin djeluju u mrežnici kao prirodna zaštita žute pjege od sunčeve svjetlosti.

Ukratko o makularnoj degeneraciji

Makula ili žuta pjega je središnji dio retine ili mrežnice koja nam omogućuje centralni vid, čitanje i razlikovanje finih detalja. Degeneracija makule je bolest koja se obično javlja kod starijih osoba, obično iznad 50 godina, a rezultira gubitkom vida u središtu vidnog polja tako da se oteža i onemogućava čitanje i prepoznavanje lica, iako preostali periferni vid omogućava ostale svakodnevne aktivnosti. Faktori rizika, osim dobi, su obiteljska anamneza, pušenje te povišen krvni tlak i masnoće.

Simptomi su:

  • pojava slabljenja centralnog vida, 
  • otežano čitanje, 
  • nastanak centralno smještene sjene ili gubitka dijela slike u centru, 
  • iskrivljene linije (npr. prilikom rješavanja križaljke u novinama), 
  • problem razlikovanja boja i sporog oporavka vida pri prelasku iz svijetle prostorije u tamnu.


Iako senilna makularna degeneracija rijetko uzrokuje potpuni gubitak vida, sami možete učiniti nekoliko promjena životnog stila kako biste smanjili rizik od njenog nastanka.

Ako ste pušač, prestanite pušiti. Na suncu uvijek nosite sunčane naočale. Pazite na zdravu tjelesnu masu. Posebnu pažnju namijenite hrani i namirnicama koje konzumirate. 

Neka se na vašem jelovniku pronađe što više namirnica koje sadrže lutein i zeaksantin, odnosno što više voća i povrća.

Zeaksantin i lutein u hrani – što jesti?

Ljudsko tijelo ne može proizvesti lutein i zeaksantin, zato ga morate unijeti prehranom. Većina luteina i zeaksantina se nalazi u lisnatom povrću kao što su špinat i kelj, ali i u brokuli, slatkom kukuruzu i grašku. 

Jaja su također odličan izvor jer sadrže masnoće koje tijelu pomažu apsorbirati hranjive tvari. Najviše ćete napraviti za svoje oči ako na dan unesete više od 10 mg luteina i 2 mg zeaksantina

izvor luteina in zeaksantina u prehrani
Gdje je najviše luteina i zeaksantina?

Šest koraka do više luteina i zeaksantina u prehrani

Ovih šest koraka vam može pomoći u podizanju razine luteina i zeaksantina te održavanju zdravlja očiju:

  1. Jedite puno svježeg povrća, posebno lisnatog. Dnevno probajte pojesti 5 porcija voća i povrća.
  2. Jaja, posebno žutanjak, odličan su izvor luteina i zeaksantina. Probajte pojesti 3-4 jaja tjedno.
  3. Ne zaboravite da povrće ne smijete previše toplinski obrađivati jer to uništava hranjive tvari. Povrće kuhajte na pari.
  4. Sirovo povrće je odličan izvor luteina i zeaksantina. Ne zaboravite da se ovi pigmenti tope u mastima pa prelijte svježe povrće biljnim uljem.
  5. Povrće čuvajte u zatvorenim posudama u hladnjaku jer se pigmenti razgrađuju tijekom izlaganja svjetlosti.
  6. Većina ljudi ne uspijeva pojesti dovoljnu količinu povrća i voća te se odlučuju za dodatke prehrani.
muž i žena prave salat koji ima lutein i zeaksantin
Konzumirajte što više voća i povrća.

Neka vam dodatak prehrani priskoči u pomoć

Činjenica je da rijetko konzumiramo dovoljno luteina i zeaksantina u preporučenoj dnevnoj dozi. Na prosječnom jelovniku se nađe samo 3 mg luteina i zeaksantina na dan.

Ako ni vama ne uspijeva konzumirati dovoljno voća i povrća, razmislite o tome da počnete uzimati dodatke prehrani te tako izbjegnete razvoj makularne degeneracije.

Jedinstvena formula dodatka prehrani Nutrof Total sadrži sve hranjive sastojke za koje je dokazano da utječu na zdravlje očiju, i to u odgovarajućim količinama. Sastav proizvoda Nutrof Total neprestano se poboljšava jer slijedi najnovije smjernice znanosti o prehrani oka i osigurava da uvijek koristite najsuvremenije hranjive sastojke za oči, temeljene na istraživanjima. Sastojci, uključujući riblje ulje najvišeg razreda kvalitete Quality Silver Class i lutein LUTE IN (molekula koja je najsličnija onoj u prirodi), prvoklasne su kvalitete, jer samo takvi mogu donijeti željene koristi.

Dodatak prehrani Nutrof Total s luteinom in zeaksantinom
Jedinstvena formula dodatka prehrani Nutrof Total sadrži sve hranjive sastojke za zdravlje očiju.

Dodaci prehrani koji sadrže lutein i zeaksantin, u kombinaciji sa zdravim načinom života i uravnoteženom prehranom mogu pomoći održati vid ljudima koji imaju senilnu makularnu degeneraciju ili čak spriječiti nastanak te bolesti. Brinite za svoje oči na vrijeme.

Ako vas zanimaju dodatne informacije u vezi zdravlja očiju, pogledajte našu zbirku članaka.

Povratak na vrh